Основним змістом самоосвіти є оновлення і
вдосконалення знань, що є у спеціаліста, його умінь і навиків з метою
досягнення бажаного рівня професійної компетентності. У сучасному суспільстві
постійна самоосвіта, з одного боку, все більше стає умовою успіху в
професійній діяльності, а з іншої – і це особливо важливо – воно захищає від
інтелектуального зубожіння особистості.
З психологічної точки зору вчителеві необхідно постійно займатися
самоосвітою, оскільки специфіка вчительської праці така, що педагоги:
1) знаходяться в становищі людей, завдання яких повідомляти істину, яку вони
нерідко інтерпретують відповідно до своїх поглядів, що склалися за десять і
більше років до моменту її повідомлення;
2) мають обмежені в порівнянні з учнями часові можливості для отримання
інформації;
3) мають порівняно обмежений круг спілкування зі своїми однолітками і нерідко
обмежене професійними інтересами середовище спілкування.
В результаті нерідко картина світу, що є у вчителя, може не відповідати реаліям,
що змінилися, а отже, і істотно розходитися з картиною світу, що сприймається
його учнями. Тому самоосвіту вчителя слід розуміти двояко: з одного боку, як
постійне поповнення професійної і загальнокультурної інформації, з іншої – як
постійне оновлення індивідуального соціального досвіду в найширшому плані.
Усвідомлення цієї необхідності вчителем передбачає наявність у нього
адекватної самооцінки. Сама об'єктна позиція вчителя передбачає можливість
виникнення переконаності в своєму всезнанні, бо, коли постійно знаходишся у
позиції навчаючого і повчаючого, треба, володіти чималою мужністю, щоб
сказати самому собі: «Цьому мені треба вчитися». В той же час подібне
розуміння для вчителя обов'язкове. Йому необхідно зрозуміти, що самоосвіта –
шлях розвитку власної непересічності (учні не люблять нецікавих людей). Мова
йде про тому, щоб розвинути в собі непересічність особистості, тобто
нестандартність, оригінальність, уміння дивувати і вражати учнів, а якщо
треба – і покоряти. Інша справа, що тут особливо важливе відчуття міри.
Прагнення здивувати, уразити завжди і скрізь в що б те не стало, загрожує
вчителеві педагогічними прорахунками. Але зневага успіхом у учнів загрожує
йому педагогічною млявістю. Добитися ж успіху може лише вчитель, що постійно
знаходиться на сучасному рівні знань, уловлює нові тенденції життя.
Як правило, вчителі розуміють необхідність самоосвіти і успішно її
реалізують. Суб'єктивні мотиви при цьому зазвичай формуються в результаті
усвідомлення проблем, що виникають перед вчителем в педагогічній діяльності.
Найчастіше формуються такі мотиви, як бажання вчити і виховувати учнів
відповідно до останніх досягнень науки, потреба вдосконалювати свою майстерність,
відповідальність за улюблену справу. Таким чином, виникнення програми
самоосвіти у вчителя можна уявляти як наслідок усвідомлення ним
невідповідності між ідеальною моделлю педагогічної діяльності, що
сформувалася під впливом зовнішніх вимог і суб'єктивних уявлень про неї, і
його оцінкою своєї готовності до реалізації моделі.
Програма самоосвіти включає вдосконалення суспільно-політичних знань,
ознайомлення з найбільш визначними досягненнями різних наук, збагачення
літературних і естетичних уявлень, знайомство з новими тенденціями і явищами
культурного життя. Особливо важливе місце займає поповнення знань по
предмету, що викладається, і знайомство з новітніми даними відповідної науки,
розвиток педагогічних, психологічних і методичних знань і умінь, що можливо
лише при ознайомленні з відповідною нововидною літературою і регулярному
читанні періодичних видань.
Конкретний зміст і форми самоосвіти вчителя залежать від багатьох обставин:
віку, педагогічного стажу, місця проживання, предмету, що викладається,
індивідуальних інтересів і захоплень, віку і рівня підготовленості учнів, з
якими вчитель працює, атмосфери педагогічного колективу і так далі Самоосвіта
вчителя – необхідна умова ефективності педагогічної діяльності. Як
справедливо вважав К.Д.Ушинський, вчитель живе до тих пір, поки він вчиться,
як тільки він перестає вчитися, в нім вмирає вчитель.
Вчитель повинен виразно уявляти, що самоудосконалення – це глибоко інтимний,
особовий процес, який не терпить шаблонів, стереотипів, жорстких рамок і
директивних вказівок.
Самовдосконалення припускає не просте пристосування вчинків до зовнішніх
вимог, а активний розвиток якостей особистості в процесі професійної
діяльності. У будь-якій діяльності виділяють дві сторони – адаптивну і
творчу. Адаптація дозволяє фахівцеві ознайомитися і асимілювати
(привласнювати) напрацьовані підходи, що вже є , уміння і навики з арсеналу
своєї професії, а самостійна творча діяльність повинна дати йому можливість
спробувати розвинути власні сили і можливості шляхом виходу за рамки
стереотипних дій і способів на основі цього «рушити вперед» себе і свою
професійну діяльність.
|