ГРУПОВА РОБОТА ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНОГО
ПОТЕНЦІАЛУ УЧНІВ
|
Найчастіше
методи продуктивного навчання, що є характерною
ознакою навчально-виховного процесу в сучасній школі,
застосовуються в умовах групової роботи з учнями.
Свого часу Василь Сухомлинський обгрунтував і
застосував на практиці навчальний та виховний ефекти
роботи в групі, тобто основну соціально-психологічну закономірність, що дає змогу підвищити
рівень активності учнів і створити найсприятливіші умови для розвитку
особистості. На думку видатного українського
педагога, ефективність групової
роботи забезпечує насамперед:
• рівність позицій;
• визнання активної ролі учня в процесі
пізнання;
• реалізацію
активності у вигляді самопізнання, самовираження та включення в процес
навчання елементів дослідження «як важливої умови само-реалізації людини»;
• актуалізацію
потенціалу особистості кожного учасника через апеляцію до
особистості та забезпечення умов її зростання шляхом пізнання.
Таким
чином, групове навчання має всебічне теоретичне
обгрунтування й широко застосовується
в сучасній педагогічній практиці.
Як
відомо, традиційні форми навчання передбачають
послідовний рух від накопичення інформації
до формування відповідних знань, умінь та
навичок. При цьому досить часто знання учень отримує в готовому вигляді, їх необхідно лише запам'ятати. Задіяні переважно мнемонічні процеси (пам'ять),
а мислення, мотивація та інші складники
психіки активізуються недостатньо.
Безперечно, сучасні технології навчання, у тому
числі й групові методи, не виключають подачу знань у
готовому вигляді. Однак головне в іншому: беручи
участь у груповій взаємодії, учні активно включаються
в процес пізнання, накопичують досвід самостійної творчої діяльності. Для такого способу
отримання знань характерні: поєднання з
практикою, осмисленість, особистісна зацікавленість та значимість, емоційне забарвлення. Учасники усвідомлюють себе як особистість через інших
членів групи, тобто діє принцип дзеркального відображення.
Принципи
групової роботи
Ефективна групова робота будується на основі принципів взаємоповаги та
співпраці.
Принцип рівності позицій означає
перегляд стосунків між учителем і учнями. Керівникові занять
відводиться роль не авторитета, а «каталізатора», який сприяє розвитку мислення чи
отримання нового знання. При цьому керівник часто сам виступає в ролі
рівноправного учасника групи. Рівність
позицій передбачає партнерські стосунки усіх членів групи, визнання цінності кожного, інтересів та прийняття один одного. Тобто всі учасники мають
однакові права й обов'язки.
Принцип активності. Активність
відрізняє групову роботу від інших форм навчання. Активність групи
залежить від кількох чинників: рівня зацікавленості
проблемою, рівня обізнаності, досвіду групової
роботи, стосунків у групі тощо.
Принцип дослідницької і творчої позиції учасників. Цей принцип тісно
пов'язаний з принципом активності. Він
зумовлює відкритість до нового досвіду, здатність і прагнення активно
спостерігати за власними діями та їхніми
наслідками. У процесі занять постійно
створюються ситуації, у яких учасникам групи доводиться самим
вирішувати проблеми, відкривати вже відомі
закономірності, реалізувати принципи партнерського спілкування.
Принцип зворотного зв'язку. Передбачає
відкрите, аргументоване та конструктивне висловлювання
всіх членів групи стосовно різних ситуацій, які виникають у процесі виконання
завдань.
Робота в групі створює для учня унікальну можливість
«побачити себе очима інших». Інформація членів групи стає основою для
роздумів, що, у свою чергу, створює передумови для генерації нових
оригінальних ідей.
Принцип довірливого спілкування у
групі дозволяє закріпити довіру, почуття спільності та причетності.
Від дотримання цього принципу залежить ефективність взаємодії.
Принцип
партнерського спілкування. Партнерське (або, за термінологією Л.
Петровської, су-б'єкт-суб'єктне) спілкування характеризується рівністю
психологічних позицій учасників, визнанням цінності особистості іншої людини,
ура-хуванням інтересів партнерів, а також
активністю сторін, за якої кожна не
тільки відчуває вплив, а й сама
такою самою мірою діє на інших, взаємним проникненням партнерів у світ
почуттів і переживань, а також взаємною гуманістичною установкою партнерів, прагненням до співучасті, співпереживання,
прийняття один одного.
Послідовна реалізація принципів групової роботи забезпечує якісну
відмінність таких занять від занять із використанням традиційних методів
навчання.
Головна суттєва риса групової роботи полягає
в реалізації
пізнання через практичні дії. Ця обставина визначає і специфіку використання в
роботі групи активних методів, які протягом
усього заняття підтримують в
учасниках функціонування пізнавальних
психічних процесів, спрямованих на результат у вигляді нових знань.
Методи
групової роботи
Групова дискусія — це спільне
обговорення якогось суперечливого питання, що дає змогу прояснити (можливо, змінити) думки, позиції та установки учасників групи в процесі безпосереднього
спілкування. Вона може використовуватися з метою надання учням
можливості побачити проблему з різних боків, визначити власне ставлення до складних багатогранних явищ природи, науки, суспільства.
У структурованих дискусіях учитель
пропонує тему
для обговорення, а іноді чітко регламентує порядок проведення дискусії.
У неструктурованих дискусіях тему обирають
самі
учасники.
У тематичних дискусіях обговорюються
значущі для
учасників групи проблеми.
Найкраще дискусія проходить у дружній атмосфері, вільній від обмежень.
Роль учителя наближена до ролі посередника. Він стежить за активністю
учасників. Після завершення дискусії узагальнює основні пункти, висловлені
групою, та підсумовує основні висновки.
Дискусія як метод організації групової роботи має як свої переваги, так
і недоліки.
Позитивними
сторонами дискусії є:
1. Демонстрація розуміння. Дискусія
забезпечує умови, за яких досягається розуміння теми, що обговорюється.
Учасникам надається можливість перевірити свої судження й установки стосовно винесених на
обговорення питань.
2. Активна передача знань. У випадках, коли обговорюваний матеріал включає проблемну ситуацію,
дискусія є найкращим шляхом передачі знань.
3. Активна
взаємодія. При правильній організації та дотриманні правил
проведення дискусія потенційно передбачає
високий рівень залучення учасників.
Недоліками дискусії можуть бути: відхилення від теми,
а також сильна залежність окремих учнів від групи та зовнішнього впливу.
Найбільш вільною формою дискусії є «розумовий
штурм». Його головна функція — генерування ідей, але в
жодному разі не аналіз та обговорення запропонованих учасниками рішень.
Успіх «розумового штурму» залежить від двох головних чинників. Перший
з них спирається на теорію синергетики:
група може напрацювати при спільній
діяльності більше ідей, ніж при індивідуальній роботі тих самих учасників. Це відбувається завдяки
груповій взаємодії та осмисленню. Наступний
постулат спирається на креативність мислення в момент генерації ідей.
Креативність мислення проходить три
стадії: генерація ідей, їх оцінка та аналіз, застосування ідей у конкретній ситуації. Креативність мислення виявляється саме тоді, коли оцінки висловлюються лише
після того, як запропоновані всі можливі варіанти рішень. Дія цього необхідно
реалізувати шість основних правил
проведення «розумового штурму».
Відсутність критики. Вільний
потік ідей можливий за умови відсутності страху бути критично оціненим, оскільки
критика вданому випадку може розцінюватися як неприйняття не стільки ідей, скільки особи, яка цю ідею висуває. Також не
варто показувати, що ідея не має
цінності, ігноруючи при цьому внесок у спільну справу будь-кого чи
демонструючи це невербальними засобами.
Заохочення ідей. Учитель
повинен зробити акцент на кількості пропозицій, а не на їхній якості, оскільки на стадії
оцінки у кожного з'явиться можливість
висловитися стосовно тієї чи тієї пропозиції.
Рівноправність учасників. Найкращий
спосіб уникнути
домінування одного чи кількох членів групи —
встановити схему, коли учасники висловлюють свої думки по черзі. Ця
процедура може призвести до затримки процесу, зробивши його більш формалізованим, однак це компенсується за рахунок включення в роботу всіх учасників.
Свобода асоціацій. Щоб
отримати оптимальну кількість пропозицій, не слід накладати обмеження на процес
висловлювань. Будь-яка ідея варта розгляду.
Запис усіх ідей. Письмове фіксування ідей та пропозицій надихає учасників
на подальші роздуми.
Час для осмислення. Як тільки
всі ідеї та пропозиції будуть висловлені, слід дати групі час для
осмислення,
аналізу та пошуку альтернативних підходів.
Сильними
сторонами «розумового штурму» є:
/.
Заохочення до креативного мислення. «Розумовий штурм» є одним із небагатьох засобів генерації ідей з використанням структурованої процедури.
Саме існування правил цього штурму є основою його високої ефективності.
2.Вихід за
межі стандартного мислення. У процесі колективної роботи
зменшується шанс обминути продуктивну ідею.
3. Простота.
«Розумовий штурм» — це метод, який легко зрозуміти та
застосувати. Він не вимагає високотехнологічного обладнання чи довготривалої підготовки. Одночасно його результати можна
швидко оцінити.
Водночас слід пам'ятати, що цей метод спрацює
лише тоді, коли учасники спроможні висловити пропозиції, які стануть
доробком усієї групи. Реальні переваги ідей та пропозицій, які учасники висловлюють
у ході «розумового штурму», часто не можуть бути оцінені звичними
балами.
Використання
ігрових методів
Ігрові методи включають ситуаційно-рольові,
дидактичні, творчі, організаційно-діяльнісні, імітаційні, ділові ігри тощо.
Використання ігрових методів є дуже продуктивним. На першій стадії
групової роботи ігри корисні як засіб подолання скутості та напруги учасників,
як умова безболісного зняття «психологічного захисту».
Завдяки грі інтенсифікується процес навчання, закріплюються нові навички
поведінки, знаходяться такі способи оптимальної
взаємодії з іншими людьми, які здавалися раніше недосяжними,
тренуються й закріплюються вербальні та невербальні комунікативні вміння.
Недарма ігри називають «гімнастикоюрозуму»,
вони є тренуванням у винахідливості
та комунікабельності, допомагають
згуртувати групу, виховують ініціативу та самостійність. Розумна
захоплива гра завжди ефективніша у навчанні, ніж словесні форми навчання.
Гра впливає на формування особистості, сприяє психічному
розвиткові, виховує навички взаємодії, організаційні здібності Це
найефективніший засіб для саморозвитку, саморозкриття, виявлення творчого
потенціалу людини, для прояву щирості й відкритості. В
іграх зароджуються такі якості, як взаємодопомога, відвертість,
порядність у дотриманні правил, допитливість, тренуються
пам'ять, увага, уміння бачити, логічно мислити.
Гра — найефективніший
засіб створення умов для саморозвитку, саморозкриття, виявлення творчого потенціалу людини,
щирості й відкритості.
Наприклад,/>,0ль0в/7г/щ — це прояви поведінко-вого
компонента діяльності людей. Вони можуть набувати різних форм від простих (мінімальних дій)
до вельми складних.
Рольові
ігри — це форма комунікації «мовою дій»,
концентрація мовного спілкування, почуттів і думок. Для того щоб отримати максимальну користь від рольової гри,
запропоновані ситуації мають бути
максимально наближеними до реального життя. Інструкція до рольової гри
має детально описувати всі аспекти ситуації. Водночас не треба ставити
жорстких умов, які б створювали перешкоди учасникам групи висловити своє ставлення стосовно того, як потрібно діяти в даній ситуації. Завдання рольової гри — створення
моделей поведінки, вирішення
нестандартних ситуацій, випробування
себе в незвичних ролях, накопичення нового досвіду.
Творчість — основа
рольової гри. Заняття краще будувати так, щоб наступним елементом після
теоретичного матеріалу була рольова гра, яка на практиці закріплює основні
теоретичні принципи.
Рольові
ігри мають суттєві переваги перед іншими методами навчання:
отриманий учнями досвід зберігається надовго, адже навчання через дію
є дуже ефективним, власні переживання учасників також
запам'ятовуються та зберігаються протягом тривалого
часу. Сам процес гри дає змогу отримати задоволення й накопичити
необхідні вміння та навички без напруги і перевтоми.
Рольова гра дає учням також розуміння того, як мислять
і вирішують проблеми інші люди, стикаючись з певними ситуаціями.
Це розуміння може стати цінним досвідом навчання та формування соціальної компетентності
особистості.
Успішність рольової гри багато в
чому залежить від умов проведення: якщо група відчує, що сценарій гри нереалістичний за своєю суттю та не враховує деталей практичної діяльності, цінність гри
буде втрачено і мети не буде
досягнуто.
Якщо мета гри не має ґрунтовних пояснень, існує небезпека, що рольова гра
буде сприйматись як
забава. Гра результативна, коли група готова до її реалізації. Якщо члени
групи боятимуться втратити обличчя,
емоційно не підготовлені — використання цього методу буде неефективним. Той факт,
що дії учасників контролюються, лише посилює
напругу. Рольову гру слід використовувати лише тоді, коли група
впоралася зі своєю тривожністю і відчуває,
що її самооцінці ніщо не загрожує.
Практичний досвід педагогів підтверджує, що застосування активних методів
групової роботи дає змогу значно розширити арсенал засобів педагогічного
впливу, активізувати пізнавальну діяльність учнів і створити сприятливі умови
для формування й розвитку інноваційних
якостей особистості. |